
GGZ & verslavingszorg
Organisaties in de geestelijke gezondheidszorg streven net als andere organisaties in de gezondheidszorg naar optimale kwaliteit van de geleverde zorg. Wanneer u weet wat uw cliënt belangrijk vindt, kunt u gefundeerd de kwaliteit van uw zorgverlening verbeteren. Een marktanalyse of een doelgroepenonderzoek kan u helpen bij het maken van strategische keuzes. Hoe onderscheidt u zich van andere zorgaanbieders? En welk aanbod past bij de veranderingen die de overheid initieert? Dat zijn wezenlijke vragen. Ook familieleden of mantelzorgers zijn een belangrijke bron van informatie, omdat zij samen met uw medewerkers verantwoordelijk zijn voor de ondersteuning van de cliënten. Wij kunnen u ondersteunen met het uitvoeren van gedegen onderzoek onder al deze doelgroepen.
Onderzoeksdiensten voor de GGZ en verslavingszorg
ZorgfocuZ ondersteunt al jarenlang organisaties in de geestelijke gezondheidszorg en verslavingszorg met praktijkgericht onderzoek en gerichte advisering. Wij voeren onderzoeken uit onder cliënten, medewerkers en andere stakeholders, waarbij we altijd kijken naar wat het beste past bij uw organisatie én doelgroep. We bieden verschillende methoden aan – van digitale of schriftelijke vragenlijsten tot (telefonische) interviews – en stemmen deze zorgvuldig af op de doelgroep en context. Dit verhoogt de respons en de representativiteit van de resultaten.
Onderzoekstypen
Cliëntervaringsonderzoek
Voor het meten van cliëntervaringen maken wij gebruik van bewezen methoden en meetinstrumenten. Vaak zetten we de CQI GGZ/VZ in – een gestandaardiseerde vragenlijst die specifiek is ontwikkeld voor cliënten in de geestelijke gezondheidszorg en verslavingszorg. Deze meet onder andere de bejegening, informatievoorziening, behandeling en ervaren resultaten van zorg.
Afhankelijk van uw wensen kunnen we ook andere instrumenten gebruiken, zoals de PREM GGZ (meer focus op beleving en eenvoudiger inzetbaar), ROM (gericht op behandeluitkomst), of online waarderingen via ZorgkaartNederland. Zo zorgen we voor een aanpak die aansluit bij de beleving van uw cliënten én bij de doelen van uw organisatie.
Medewerkersonderzoek
Medewerkers vormen een cruciale schakel in de kwaliteit van zorg. Via gerichte medewerkersonderzoeken brengen we in kaart waar medewerkers tevreden over zijn, waar knelpunten liggen en welke verbeteringen mogelijk zijn. Dit levert waardevolle input op voor bijvoorbeeld HR-beleid of het kwaliteitsbeleid, en kan bovendien gebruikt worden in het kader van HKZ-certificering of andere toetsingskaders.
Onderzoek onder andere stakeholders
Ook andere doelgroepen kunnen in het onderzoek worden betrokken, zoals mantelzorgers, verwijzers, of samenwerkingspartners. Deze onderzoeken geven inzicht in hoe de samenwerking, communicatie en ondersteuning wordt ervaren buiten de directe zorgrelatie, en vormen zo een waardevolle aanvulling op cliënt- en medewerkersperspectief.
Rapportage en terugkoppeling
De resultaten van onze onderzoeken worden overzichtelijk gepresenteerd in onze online rapportagetool ImpulZ. Hiermee kunt u zelf analyses uitvoeren, resultaten vergelijken en eenvoudig delen binnen de organisatie. Daarnaast bieden we maatwerkrapportages zoals factsheets, uitgebreide rapporten, of managementsamenvattingen. Indien gewenst verzorgen wij ook interactieve terugkoppelsessies, waarin we samen met u en uw team de resultaten duiden en vertalen naar concrete verbeteracties. Zo zorgen we dat onderzoek niet alleen inzicht geeft, maar daadwerkelijk bijdraagt aan kwaliteitsverbetering.
Q&A
Veelgestelde vragen
ZorgfocuZ voert onder andere cliënttevredenheidsonderzoek (PREM GGZ), medewerkersonderzoek, herstelgericht onderzoek, en evaluatieonderzoek uit. Ook bieden we maatwerkoplossingen voor specifieke beleids- of praktijkvragen.
Onderzoek biedt inzicht in ervaringen, behoeften en knelpunten van cliënten en medewerkers. Het ondersteunt organisaties bij kwaliteitsverbetering, verantwoording aan financiers en het versterken van herstelgerichte zorg.
PREM staat voor Patiënt Reported Experience Measure. Bij een PREM GGZ meten we de ervaringen van cliënten met de zorg. Het helpt organisaties inzicht te krijgen in wat goed gaat en waar verbetering mogelijk is, vanuit het perspectief van de cliënt.
ZorgfocuZ werkt volledig conform de AVG. Data worden versleuteld verwerkt, en resultaten worden altijd anoniem en op geaggregeerd niveau gepresenteerd.
Wat kunnen wij voor u betekenen?
Wilt u meer weten over wat ZorgfocuZ voor u kan betekenen en onze aanpak daarvoor, of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met onze collega Imme van der Velde en laat u overtuigen van onze meerwaarde.
WIJ NEMEN BINNEN ÉÉN WERKDAG CONTACT MET U OP.Veel gevraagde onderzoeksoplossingen

Calamiteitenonderzoek

Breed medewerkers-tevredenheidsonderzoek

Cliëntervaringsonderzoek beschermd wonen

Communicatieonderzoek

Imago-onderzoek

Instroomonderzoek

Marktanalyse

Merkonderzoek

Naamsbekendheidonderzoek

Mantelzorgonderzoek

Onderzoek onder vrijwilligers

Onderzoek Sociale veiligheid

Pulse meting

Woonwensenonderzoek
