Werkgeluk in de zorg, hoe meet je dat?

4 september 2024

Werkgeluk is een thema dat steeds vaker centraal staat in het beleid van zorgorganisaties. In een sector waar de druk hoog is en de verwachtingen groot zijn, beseffen veel organisaties dat het welzijn van hun medewerkers een cruciale rol speelt in de kwaliteit van zorg. Werkgeluk wordt niet langer gezien als een luxe, maar als een noodzakelijke voorwaarde voor het leveren van goede zorg. Het is daarom geen verrassing dat steeds meer zorgorganisaties zich inzetten om werkgeluk te meten en te bevorderen.

Werkgeluk is voor iedereen anders

De invulling van het woord ‘werkgeluk’ niet voor iedereen gelijk. Wat voor de ene medewerker bijdraagt aan werkgeluk, kan voor de andere juist een bron van stress en ongenoegen zijn. Jongere medewerkers hechten bijvoorbeeld vaak meer waarde aan ontwikkelingsmogelijkheden en een goede werk-privébalans, terwijl oudere collega’s meer belang lijken te hechten aan zekerheid en waardering. Het begrip werkgeluk is dus persoonlijk en afhankelijk van individuele behoeften en levensfasen.

Werkgeluk meten vraagt om maatwerk

Omdat werkgeluk voor iedereen een andere invulling kent, is het meten ervan uitdagend. Bovendien moet er goed rekening gehouden worden met de beperkende factoren die de zorg met zich meebrengt. Een goede werk-privébalans kan bijvoorbeeld belangrijk zijn, maar is wellicht lastig te realiseren in verband met de planning en roostering. Het is daarom bij medewerkersonderzoek belangrijk om geen valse verwachtingen te creëren; door bepaalde vragen te stellen kunnen immers ook (onterechte of onmogelijke) verwachtingen worden geschept.

Het is dus noodzakelijk om verder te kijken dan algemene tevredenheidsvragen: Een onderzoek naar werkgeluk moet inzoomen op de factoren die specifiek binnen uw organisatie en onder uw medewerkers een rol spelen. Dit kan variëren van werkomstandigheden tot teamdynamiek en van persoonlijke waardering tot mate van zelfstandigheid. Een goed en op maat gemaakt meetinstrument (vaak in de vorm van een vragenlijst) helpt om tot concrete handvatten voor verbetering te komen. Op die manier kunnen zorgorganisaties komen tot gerichte acties die het werkgeluk van medewerkers daadwerkelijk vergroten.

Stel de juiste vragen!

Een onderzoek dat gericht is op het meten van werkgeluk moet daarom goed doordacht zijn en passen bij het beleid, de visie en de uitgangspunten van een organisatie. Alleen door de juiste vragen te stellen en de resultaten zorgvuldig te interpreteren, kan een zorgorganisatie effectief inspelen op de behoeften van haar medewerkers en het behouden of verbeteren van het werkgeluk.

Werkgeluk meten met onderzoeksbureau ZorgfocuZ

Als onderzoeksbureau gespecialiseerd in zorg en welzijn, kunnen wij zorgorganisaties uitstekend helpen met medewerkersonderzoek waarin het werkgeluk van uw medewerkers centraal staat. Wilt u hier meer over weten? Neem direct contact met onze collega Joost, via j.robben@zorgfocuz.nl of 06 – 2930 0778.

Delen via: