Wat vindt de zorggebruiker? 150.000 reviews op ZorgkaartNederland over zorginstellingen geanalyseerd door ZorgfocuZ

8 september 2020

Hoe bepaal je naar welke zorgorganisatie je gaat? Op basis van mening van anderen? Cijfermatige beoordelingen van consumenten en gebruikers lijken steeds meer gebruikt te worden om keuzes te maken in de producten, diensten of zorg die je afneemt. In Nederland is ZorgkaartNederland hier koploper in en sinds kort is ZorgfocuZ een door ZorgkaartNederland erkend meetbureau voor het verzamelen van cliëntervaringen die op ZorgkaartNederland gedeeld kunnen worden. Het is dan ook onze overtuiging dat reviews (of waarderingen) van zorgconsumenten toekomstige zorggebruikers kunnen ondersteunen in het kiezen van een zorgorganisatie.

Het belang om structureel en continu waarderingen te verzamelen wordt steeds meer ingezien. We constateren dat ZorgkaartNederland door diverse partijen (zorginstellingen, verzekeraars, zorgconsumenten etc.) steeds meer omarmd wordt als het landelijke platform voor patiëntwaarderingen. Zo zal de verpleeghuissector vanaf 2021 tevredenheid gaan meten via de vragenlijst van ZorgkaartNederland. ZorgfocuZ levert graag haar bijdrage met 1) het verzamelen van waarderingen voor individuele zorginstellingen uit diverse sectoren en 2) resultaten onder de aandacht brengen bij het brede publiek met actuele analyses.

Bij deze delen we dan ook graag een onderzoek dat is uitgevoerd door onze collega Patrick Plattje. Hij heeft maar liefst 150.000 openbare waarderingen van ZorgkaartNederland meegenomen in zijn analyses! De analyses geven inzicht in hoe goed de zorg gewaardeerd wordt door haar gebruikers. Dit doen we apart voor onder andere de ziekenhuiszorg, geboortezorg en verpleeghuiszorg, maar ook maken we vergelijkingen tussen provincies. In welke sector zijn cliënten blij met een luisterend oor? Lees hier meer over de verrassende uitkomsten!