Hoe houdt u de achterdeur van uw organisatie dicht? Deze vraag houdt veel zorgorganisaties vandaag de dag bezig, aangezien zij te maken hebben met een hoog verloop. Met de grote uitdagingen die voor ons liggen, een stijgende zorgvraag in combinatie met een afnemend aantal zorgprofessionals, is het essentieel voor elke zorgorganisatie om haar medewerkers te behouden. ZorgfocuZ ondersteunt organisaties bij het aangaan van deze uitdaging door het uitvoeren van een breed medewerkerstevredenheidsonderzoek.
Periodiek een breed medewerkerstevredenheidsonderzoek
Bij ZorgfocuZ zijn we ervan overtuigd dat organisaties met behulp van grondig onderzoek de juiste handvatten kunnen vinden om hun personeel aan de organisatie te kunnen binden. Door inzicht te krijgen in welke thema’s medewerkers belangrijk vinden in hun werk en hoe zij deze aspecten ervaren en beoordelen, kan een organisatie gerichte verbeteringen doorvoeren om de (algemene) tevredenheid van medewerkers te vergroten.
Een brede meting kan een alomvattend beeld schetsen van de belangrijkste uitdagingen met betrekking tot de tevredenheid van medewerkers binnen de organisatie. ZorgfocuZ biedt op maat gemaakte medewerkersonderzoeken aan voor organisaties uit de zorg- en welzijnssector. Deze onderzoeken bestrijken verschillende thema’s en bieden waardevolle inzichten voor het verbeteren van de organisatie en het behoud van personeel.
Op maat gemaakt, met gestandaardiseerde thema’s
Ons medewerkerstevredenheidsonderzoek wordt volledig aangepast op uw wensen. We begrijpen dat elke organisatie uniek is, daarom richten we ons specifiek op de thema’s die voor uw organisatie het belangrijkst zijn. Of het nu gaat om betrokkenheid, bevlogenheid, werkgeluk, communicatie, leiderschap, werkcultuur, loopbaanontwikkeling of andere thema’s, wij zorgen ervoor dat het medewerkersonderzoek alle relevante thema’s voor uw organisatie behandelt.
De vragenlijst wordt zorgvuldig opgesteld, waarbij we streven naar validiteit (het meten wat beoogd wordt te meten). De vragen worden geformuleerd op basis van best practices en wetenschappelijk onderzoek. Tegelijkertijd houden we rekening met de specifieke kenmerken van uw organisatie, zoals stijl van de communicatie of aanspreekvormen. Tot slot zorgen we ervoor dat de vragen zowel kwantitatieve als kwalitatieve gegevens verzamelen, zodat u een volledig beeld krijgt van de ervaringen en meningen van uw medewerkers.
Responsverhogende maatregelen voor het behalen van de maximale respons
Nadat de vragenlijst is opgesteld, ontstaat er een nieuwe uitdaging: het behalen van een zo hoog mogelijke respons. Om dit te bereiken, werken we met een doordacht communicatie- en responsplan. We stellen alles in werk om een gestroomlijnd proces te creëren en zo de kans op respons te maximaliseren.
Van gegevens naar informatie naar verbetering
Na de dataverzameling, worden de verzamelde gegevens grondig geanalyseerd door onze ervaren onderzoekers. Gedurende de analyse gaan we verder dan alleen het presenteren van cijfers en grafieken. Onze onderzoekers interpreteren de resultaten en werken nauw samen met een werkgroep om opvallendheden te identificeren. Indien gewenst, kan er aanvullend kwalitatief onderzoek worden uitgevoerd. Daarnaast kan er ook gebruik worden gemaakt van statistische methoden om diepere inzichten te verkrijgen uit de gegevens. Ons doel is om waardevolle inzichten te leveren die kunnen leiden tot positieve veranderingen binnen uw organisatie. We hebben gemerkt dat dit haalbaar is, omdat vrijwel elke organisatie waarvoor ZorgfocuZ een medewerkersonderzoek heeft uitgevoerd, direct in staat was om gericht de tevredenheid van medewerkers te vergroten!
Een combinatie met pulse metingen
In toenemende mate integreren we een breed medewerkersonderzoek met een pulse meting. Het medewerkersonderzoek schetst vaak een goed beeld van de thema’s waarin de organisatie nog ruimte heeft voor verbetering. Door het uitvoeren van een pulse meting kunnen we aanvullende diepgang geven aan de resultaten van het medewerkersonderzoek.
Realtime inzage in ervaringen, wensen en percepties
Door het rapporteren van de resultaten in ons online klantenportaal ImpulZ, bieden wij u real-time inzicht in de resultaten van het onderzoek. De rapportages kunnen worden verzorgd op diverse organisatieniveaus, zodat u concrete handvatten heeft om verbetering gericht door te kunnen voeren op organisatie-, afdelings- en teamniveau. Naast de rapportages in ImpulZ kunnen wij op elke gewenste manier rapporteren, zoals Pdf-rapportages, factsheets en visuele presentaties. De rapportage kan volledig op maat worden gemaakt om aan uw specifieke wensen en behoeften te voldoen, zowel qua inhoud als presentatie.
Wat kunnen wij voor u betekenen?
Wilt u meer weten over een breed medewerkersonderzoek, onze werkwijze of een ander medewerkerstevredenheidsonderzoek? Of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met onze collega Robbert Klein Koerkamp en laat u overtuigen van onze meerwaarde.
U kunt ons ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050 82 00 461 (locatie Groningen) of 030 20 74 269 (locatie Utrecht).