Klantgerichtheid en een onderscheidende positionering (‘branding’) zijn voor iedere zorgorganisatie van belang om de nieuwe cliënten aan te spreken en dus aan te trekken. Wij kunnen u helpen bij diverse vragen op het gebied van zorgmarketing, zoals stakeholderonderzoek, imago-onderzoek en naamsbekendheidsonderzoek. Op basis van marktonderzoek en stakeholderanalyses voorzien wij uw organisatie van concrete inzichten in doelgroepen om direct toe te kunnen passen in uw marketingbeleid.
Imago-onderzoek
Imago betreft de set aan associaties die een doelgroep heeft bij een merk, product of dient. Volvo staat voor veiligheid/degelijkheid, Interpolis voor glashelder en Amstel voor vriendschap. Maar waar staat uw zorgmerk voor? En zijn dat met name functionele of meer associatieve beschrijvingen? En herkent de doelgroep eigenlijk uw kernwaarden wel? Ons imago-onderzoek geven daar concrete antwoorden op. Een imago-onderzoek is bij ons opgebouwd volgens wetenschappelijke modellen die we hebben vertaald naar praktische handvatten voor goed onderzoek.
Deskundig, grondig en gedreven. ZorgfocuZ heeft een open mind en denkt mee in het vinden van een passende onderzoeksmethode en mogelijke oplossingen. Ook een kritische kanttekening wordt geplaatst ten behoeve van het juiste resultaat. Voor ZINN is ZorgfocuZ een aanvulling als het gaat om marktonderzoeken en benchmark.
Marloes Lok – Hoofd Marketing ZINN Zorg
Naamsbekendheidonderzoek
Vaak gaat imago-onderzoek gepaard met naamsbekendheidonderzoek. Voordat de doelgroep immers een beeld (of houding) kan vormen, moeten ze uw merk wel kennen. Kent de doelgroep uw merk en/of product of dienst? Of kennen ze uw concurrent beter? Hoe zit het met de geholpen naamsbekendheid en de spontane naamsbekendheid? Hoe groot is dit verschil en hoe is dit verschil te verklaren?
Imago-onderzoek van ZorgfocuZ
Vanuit ZorgfocuZ hebben wij specifieke kennis en ervaring als het gaat om imago- en naamsbekendheidonderzoeken voor onder andere ziekenhuizen en organisaties in de VVT en GGZ. Wij nodigen u uit om enkele van onze voorbeeldcases te bekijken.
Waar wij bijzonder trots op zijn, is dat wij een samenwerking hebben met het Lectoraat Zorgmarketing aan de Hanzehogeschool Groningen. Met het lectoraat doen wij aan kennisdeling en werken wij samen aan de ontwikkeling van nieuwe onderzoeksmethoden gerelateerd aan het vakgebied van zorgmarketing.
Onze aanpakken en inzichten hebben wij zelfs in boekvorm uitgegeven. Onze collega Robbert Klein Koerkamp schreef in het boek ‘Zorg met liefde en lef‘ over marktonderzoek voor zorgorganisaties. Het boek is samen geschreven met Karel Jan Alsem, UD Marketing op de Rijksuniversiteit Groningen en Lector marketing aan de Hanzehogeschool Groningen.
Wat kunnen wij voor u betekenen?
Wilt u meer weten over imago-onderzoek, onze aanpak of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met onze collega Robbert Klein Koerkamp en laat u overtuigen van onze meerwaarde.
U kunt ons ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050 82 00 461.