‘Op zoek naar de Schat’: lerend evalueren van complexe programma’s met een storytelling methode

21 november 2019

Enige tijd geleden kopte Trouw “Groningse kinderen praten niet over hun angst voor aardbevingen”. Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit GroningenRUG blijkt dat kinderen technische aspecten precies kunnen uitleggen, maar praten over gevoelens blijkt lastig. Om hier verandering in te brengen zijn er in gemeente Appingedam diverse projecten gestart waarbij kinderen en jongeren op een creatieve manier worden gestimuleerd om hun gevoelens en verhalen over aardbevingen te uiten. Dit project valt onder het regionale programma “Zorg Nabij”; een programma waar in het gehele aardbevingsgebied gebiedsoverschrijdende projecten worden georganiseerd om de gezondheid van de inwoners te verhogen.

In samenwerking met Ruth Koops van ’t Jagt van de Aletta Jacobs School of Public Health evalueert ZorgfocuZ deze projecten. Om aan de complexiteit en veelheid van projecten recht te doen, is een nieuwe participatieve evaluatiemethode ontwikkeld: de story telling tool. Met behulp van prachtige illustraties wordt een gemeenschappelijke taal ontwikkeld. Een taal die alle partijen, zoals beleidsambtenaren, docenten, cultuurmakers en onderzoekers, kunnen spreken. Bovendien laat deze methode (anders dan de meer klassieke evaluatiemethoden) het toe dat er gaandeweg geëvalueerd kan worden en niet alleen aan het eind. Ook is er binnen deze evaluatiemethode meer ruimte om beleid, interventies en meetinstrumenten gaandeweg aan te passen. Door deze speelse en interactieve werkwijze komen we gezamenlijk tot een zinvolle en complete evaluatie van de effectiviteit van het programma!

Benieuwd naar de Story-telling methode? Ruth nodigt je uit: “Maak je klaar voor een leerzame reis, een indrukwekkende bergpas, een gevecht met een draak en onverwachte diamantjes!”

Gerelateerde artikelen:

 

 

Delen via: