Is het echt de oudste dochter?

16 juni 2016

Wie maakt de keuze voor een senior die op zoek is naar een woonzorginstelling? Is dat echt de oudste dochter, zoals vaak gedacht wordt? Die vraag stond centraal tijdens het symposium ‘Keuzeprocessen in de ouderenzorg’, georganiseerd door de ZorgfocuZ, Hanzehogeschool Groningen en Woonz.nl.

Dr. Karel Jan Alsem (lector Marketing aan de Hanzehogeschool Groningen), gaf al snel een duidelijk antwoord op deze vraag: “Nee, de oudste dochter is niet degene die de beslissing neemt over de toekomst van ouder(s) die op zoek zijn naar een woonzorginstelling. Of beter gezegd, het is niet alléén de oudste dochter. Uit onderzoek van de Hanzehogeschool blijkt dat de kinderen over het algemeen een grote invloed hebben op beslSymposium Keuzeprocessen1issingen omtrent de verhuizing van hun ouder(s) naar een speciale woning voor senioren. Toch ligt de laatste beslissing, de keuze, in handen van de senioren zelf”, aldus Karel Jan Alsem. Alsem citeerde hierbij uit een onderzoek uitgevoerd door onderzoekers van Marklinq (het onderzoeksinstituut van de Hanzehogeschool).

Het symposium, georganiseerd in Zwolle in een wooncentrum van ouderenzorginstelling Driezorg, werd gevolgd door marketeers, bestuurders en vastgoedfunctionarissen uit de zorgsector. Ook Mirjam Doorewaard, medeoprichter van Woonz.nl, gaf verschillende tips en feMirjam Doorewaarditen over de keuzes van senioren. “Kies de senior die bij je past”, zo luidde het advies van Doorewaard. Doorewaard legde nadruk op het goed kennen van de toekomstige inwoner(s) van een woonzorginstelling, met als doel om een woning te bieden die het beste past bij de wensen van de klant.

Maar wat voor wensen hebben de senioren die op zoek zijn naar een woning? Marktonderzoeker Robbert KleinRobbert Klein Koerkamp Koerkamp van ZorgfocuZ gaf het antwoord op deze vraag. ZorgfocuZ heeft exclusief toegang tot de data die Woonz.nl genereert vanuit werkelijk zoekgedrag van woningzoekenden. Klein Koerkamp vertelt: “Uit de Woonz-data blijkt dat de meeste senioren op zoek zijn naar een 2-kamer appartement. Daarnaast valt op dat ze specifieke wensen hebben met betrekking tot de ligging van het wooncentrum en het voorzieningenniveau. Maar sociale contacten, leuke activiteiten en gezond leven, blijken ook belangrijk te zijn voor senioren. Zo valt het echt op dat mensen in Zuid-Holland een uitgesproken voorkeur hebben voor bridgen of yogacursussen. En sommige doelgroepen zoeken heel specifiek naar wooncentra met diner-à-la-carte service of met een café-bar. Je ziet een duidelijke trend dat mensen specifiek zoeken op iets dat bij hen en hun levensstijl past. Dat was nog niet zo heel lang geleden nog heel anders”.

De conclusie van de dag is dan ook dat senioren (en hun kinderen) zeer uiteenlopende (woon)wensen hebben, waar je als zorgaanbieder bij aan kunt sluiten. Maak daar als aanbieder duidelijke keuzes in. Wie zijn uw klanten en wat zijn hun specifieke wensen? Breng uw boodschap vervolgens helder over. Zorg dat mensen weten waarom ze voor u moeten kiezen en niet voor de concurrent.

Delen via: