Nieuw boek over marketing van zorgorganisaties positief ontvangen

21 oktober 2016

Afgelopen week presenteerde Robbert Klein Koerkamp, marktonderzoeker en marketingadviseur bij ZorgfocuZ, samen met Karel Jan Alsem zijn nieuwe boek over marketing in de zorg. In het boek zijn klantgerichtheid en merkgerichtheid de kernwoorden.

Het boek gaat in op welke wijze zorgorganisaties gestructureerd kunnen werken aan hun marktgerichtheid en marketingbeleid. De tweede druk van het boek, waarvan de eerste druk in 2012 verscheen, is sterk vernieuwd en herzien. Het boek is bijna verdubbeld qua aantal pagina’s, bevat meer praktisch toepasbare marketingmodellen, neemt de nieuwste ontwikkelingen in de zorg mee en is – nog meer dan de eerste druk – volop voorzien van praktijkvoorbeelden. Uniek zijn de uitgebreide bijdragen van tientallen marketingmanagers van zorgorganisaties uit het hele land.

Het nieuwe boek is bij uitstek een ‘how to’ boek. De auteurs geven stapsgewijs aan hoe een concreet marketingplan kan worden opgesteld inclusief het maken van strategische keuzes. Daarnaast is er aandacht voor marktonderzoek, merkstructuren en de implementatie in de zorgorganisatie.

Martin Huisman, Directeur Nederlands Instituut voor Marketing NIMA, las het boek als een van de eersten. Zijn reactie: “Alsem en Klein Koerkamp geven in hun boek blijk van betrokkenheid en bevlogenheid, leggen uit en lichten toe, maar blijven tegelijk hands-on en enorm praktijkgericht. Een standaardwerk voor moderne zorgmarketeers.”

  • Het boek is te bestellen via de bekende verkoopkanalen te bestellen, maar ook via de website van AlsemStrategie.

Het boek gaat in op alle onderdelen die bij de marketing en markgerichtheid van zorgorganisaties horen: marktonderzoek, klantenonderzoek, imago-onderzoek, naamsbekendheidsonderzoek, SWOT-analyse, doelgroepkeuze, positionering, kernwaarden, merkwaarden, merkstructuur, organisatie van marketing, etc. De eerste pagina’s, inclusief inhoudsopgave, zijn hier te vinden.

Delen via: