Vanuit ZorgfocuZ zijn wij al jaren trouwe onderzoekspartner van vele zorgorganisaties en gemeenten (sociaal domein) in heel Nederland. In deze roerige tijden maken wij van dichtbij mee dat onze klanten hun volledige focus leggen op de aandacht en zorg voor cliënten en inwoners. Wij trachten hen hier, zeker in tijden van corona, zoveel mogelijk te steunen. Daar waar het doen van onderzoek onder cliënten altijd een vanzelfsprekendheid was, zoeken wij nu met onze klanten naar de juiste balans tussen aan de ene kant de wens om (waar dat kan) te blijven evalueren en aan de andere kant om cliënten niet onnodig te belasten. Het is fijn om te merken dat wij met onze klanten een goede verstandhouding hebben en tot passende oplossingen kunnen komen.
Sommige klanten van ons kiezen ervoor om de geplande onderzoeken uit te stellen. In samenspraak en al naar gelang de behoefte van onze klanten passen wij de planning dan aan. Bijvoorbeeld door de onderzoeken te verschuiven tot na de zomer.
Daarnaast zijn er ook genoeg klanten die bestaande onderzoeken wel kunnen en willen continueren. Wij zien dat het uitvoeren van deze onderzoeken veelal nog prima via de bekende methoden uitgevoerd kunnen worden. Denk hierbij aan het versturen van vragenlijsten per post of email. Wij merken zelfs een hogere respons op onze onderzoeken, waarschijnlijk omdat veel mensen nu thuis zijn.
Voor projecten waarbij een persoonlijk contact gepland stond, bijvoorbeeld face-to-face interviews, hebben wij afspraken gemaakt met onze klanten om te kijken wat wel mogelijk is. Het uitvoeren van een telefonisch onderzoek blijkt hierbij een goed alternatief.
Verder worden wij gesterkt in onze visie om onderzoekvraagstukken waar dat kan te integreren. Dus niet door nieuwe extra onderzoeken op te tuigen om een bepaald vraagstuk (zoals corona) aan cliënten of inwoners voor te leggen, maar juist door het toevoegen van onderzoeksvragen aan bestaande onderzoeken. Voor diverse klanten voegen wij daarom nu ervaringsvragen over corona toe aan de bestaande cliëntervaringsonderzoeken.
Denk hierbij aan het toevoegen van vragen aan cliëntervarongsonderzoeken Wmo, Jeugdwet en Participatiewet, maar bijvoorbeeld ook aan de Burgerpeiling van VNG Realisatie. Dit biedt meerdere voordelen: deze onderzoeken stonden toch al gepland, cliënten en inwoners worden daardoor niet belast met extra vragenlijsten en gemeenten/zorgorganisaties hebben op deze manier zonder extra kosten en inspanningen een actueel beeld van ervaringen over corona.
Qua afstemming merken wij dat met het gebruik van bijvoorbeeld Skype, Zoom en Microsoft Teams heel goed te communiceren is met onze klanten. Het is via deze tools ook mogelijk om bestanden met elkaar te delen en met elkaar te bespreken. Feitelijk mist alleen nog de persoonlijke handdruk, voor de rest is nog veel mogelijk. Gelukkig maar!