Op donderdag 16 november 2017 gaf ZorgfocuZ-marktonderzoeker Robbert Klein Koerkamp een presentatie in Utrecht bij Revalidatie Nederland. Vertegenwoordigers (veelal communicatie- en marketingprofessionals) van zo’n 20 revalidatie-instellingen werden door Robbert bijgepraat (samen met Matthijs Bergsma, hoofd Marketing bij Revalidatie Friesland) over hoe ZorgfocuZ en Revalidatie Friesland al sinds 2014 zeer succesvol onderzoek weten te doen onder de doelgroep verwijzers (huisartsen, POH’ers, medisch specialisten).
Tijdens de presentatie werd in interactieve vorm uiteengezet op welke manier tot een goede respons gekomen kan worden bij deze doelgroep, die doorgaans toch moeilijk bereid is te vinden om deel te nemen aan dergelijk onderzoek. Toch is er een aanpak die resulteert in mooie responsratio’s.
Aspecten die aan de orde kwamen is wat er wél en wat er níét werkt om effectief en efficiënt onderzoek te doen onder verwijzers, welke thema’s bevraagd kunnen worden en vooral wat organisaties aan verwijzersonderzoek kunnen hebben. Want goed onderzoek onder verwijzers levert inzichten op waarmee organisaties beleid kunnen optimaliseren, hetgeen direct invloed kan hebben op het aantal en het soort verwijzingen.