De tijd dat cliënten vanzelf bij uw organisatie terecht kwamen is voorbij. Sinds de introductie van de marktwerking neemt de concurrentie toe en heeft een cliënt meer te kiezen. Klantgerichtheid en een onderscheidende positionering (‘branding’) zijn voor iedere zorgorganisatie van belang om de nieuwe, mondige cliënt tevreden te maken. ZorgfocuZ helpt u bij diverse vragen op het gebied van zorgmarketing, zoals stakeholderonderzoek, imago-onderzoek en naamsbekendheidsonderzoek. Op basis van marktonderzoek en stakeholderanalyses voorzien we uw organisatie van concrete inzichten in doelgroepen om direct toe te kunnen passen in marketingbeleid.

Imago-onderzoek

Imago betreft de set aan associaties die een doelgroep heeft bij een merk, product of dient. Volvo staat voor veiligheid/degelijkheid, Interpolis voor glashelder en Amstel voor vriendschap. Maar waar staat uw merk voor? En zijn dat met name functionele of meer associatieve beschrijvingen? En herkent de doelgroep eigenlijk uw kernwaarden wel? Imago-onderzoek van ZorgfocuZ geeft daar concrete antwoorden op. Voor tientallen zorgorganisaties voeren wij periodiek imago-onderzoek uit.

Naamsbekendheidsonderzoek

Vaak gaat imago-onderzoek gepaard met naamsbekendheidsonderzoek. Voordat de doelgroep immers een beeld kan vormen (een houding kan vormen) moeten ze uw merk wel kennen. Kent de doelgroep uw merk en/of product of dienst? Of kennen ze uw concurrent beter? Hoe zit het met de geholpen naamsbekendheid en de spontane naamsbekendheid? Hoe groot is dit verschil en hoe is dit verschil te verklaren?

Samenwerking Lectoraat Zorgmarketing Hanzehogeschool Groningen

Onze ervaring op het gebied van marktonderzoek, naamsbekendheidsonderzoek en imago-onderzoek heeft alles te maken met ‘zorgmarketing’. ZorgfocuZ doet met mooie onderzoeksanapakken onderzoek naar marktgerichtheid en klantgerichtheid van zorgorganisaties. Onze aanpakken en inzichten hebben we zelfs in boekvorm uitgegeven; collega Robbert Klein Koerkamp schreef in het boek ‘Zorg met liefde en lef‘ over marktonderzoek voor zorgorganisaties. Het boek is samen geschreven met Karel Jan Alsem, UD Marketing op de Rijksuniversiteit Groningen en Lector marketing aan de Hanzehogeschool Groningen. Marketingonderzoek bij ZorgfocuZ leidt tot concrete inzichten waarmee uw organisatie direct en heel concreet kan werken aan onderscheidend vermogen ten opzichte van andere zorgaanbieders.

Marketingadvies op basis van imago-onderzoek

Mocht u naar aanleiding van marktonderzoek, imago-onderzoek of naamsbekendheidonderzoek hulp nodig hebben bij het schrijven van een strategisch marketingplan, dan kan dat. Wij hebben ervaring met het schrijven van marketingplannen op projectbasis, mede door onze samenwerking met AlsemStrategie. Vanzelfsprekend doen we dit in nauwe samenwerking met de marketing- en communicatieprofessionals van de organisatie waar we voor werken.

Waarom imago-onderzoek bij ZorgfocuZ?

  • Bewezen, zeer concrete succesvolle aanpakken, ook voor benchmarkonderzoek
  • Ervaring in diverse zorgsectoren (oa. ziekenhuizen, VVT, GGZ) in heel Nederland
  • Na imago-onderzoek kunnen we u helpen bij het aanscherpen van doelgroepkeuze en merkpositionering
  • Focus op concrete acties

 

Wilt u meer weten over onze aanpak? Neem dan gerust contact met ons op. In een oriënterend gesprek kunnen we u op basis van uw wensen en behoeften de mogelijkheden concreter toelichten.

Vraag direct een offerte aan


Uw contactpersoon

Drs. Robbert Klein Koerkamp

(050) 82 00 461
r.klein.koerkamp@zorgfocuz.nl


Voorbeeldcases


Ouderenzorg / Thuiszorg (VVT)

Bekijk de voorbeeldcase


Overige zorgsectoren

Bekijk de voorbeeldcase



Klant over ZorgfocuZ