Medewerkersonderzoek

Medewerkers zijn het belangrijkste visitekaartje van een organisatie. Hun tevredenheid heeft echter ook invloed op talrijke andere aspecten van het werk, zoals de tevredenheid van cliënten/patiënten/bewoners, de productiviteit en winst van een organisatie, veiligheid op de werkvloer, verzuim, uitstroom, prestaties van medewerkers, werkgedrag (zoals stiptheid) en werkplezier. Door de vele veranderingen in de zorg, reorganisaties en hoge werkdruk kan het een uitdaging zijn om medewerkers tevreden te houden. Door regelmatig een medewerkersonderzoeken uit te voeren, kunnen organisaties beter inzicht krijgen in de behoeften en ervaringen van hun medewerkers. Dit stelt organisaties in staat om specifiek in te spelen op deze behoeften en zo de tevredenheid te verhogen, met alle bijbehorende positieve effecten.

Medewerkersonderzoek in de zorg- en welzijnssector

Als onderzoeksbureau zijn wij gespecialiseerd in het uitvoeren van medewerkersonderzoek voor organisaties in de zorg- en welzijnssector. Uit onze ervaring weten wij dat het uitvoeren van onderzoek onder medewerkers inzicht biedt in de ervaringen en behoeften van medewerkers. Dit kan helpen bij het verbeteren van de werkprocessen en de kwaliteit van de zorgverlening.

De meeste organisaties kiezen ervoor om jaarlijks of tweejaarlijks een breed medewerkerstevredenheidsonderzoek uit te voeren. Wij bieden een onderzoek op maat aan met een vragenlijst die wordt afgestemd op uw organisatie. Deze vragenlijst behandelt thema’s die relevant zijn voor uw type organisatie en beleid, evenals aspecten van het werk die essentieel zijn voor het meten van medewerkerstevredenheid. Enkele thema’s die in een medewerkersonderzoek aan bod kunnen komen, zijn:

  • Werkinhoud
  • Communicatie
  • Leidinggevende
  • Eigenaarschap
  • Samenwerking
  • Collega’s
  • Bestuur
  • Werksfeer en -cultuur
  • Organisatie
  • Voorwaarden
  • Opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden
  • Apparatuur en middelen
  • Sociale veiligheid
  • Diversiteit
  • Ongewenst gedrag
  • Werkomstandigheden en fysieke belasting

Waarom kiezen voor ZorgfocuZ?

Onze aanpak richt zich op maatwerk. In plaats van een standaardvragenlijst te gebruiken, stemmen wij het meetinstrument af op de specifieke behoeften van de organisatie, zoals beleid, cultuur, speerpunten en doelen. Steeds meer zorg- en welzijnsorganisaties baseren hun beleid op de PDCA-cyclus: plannen (plan) worden opgesteld, uitgevoerd (do), geëvalueerd (check) en omgezet in concrete verbeteracties (act) die passen bij de organisatie. Onze onderzoekers denken actief mee om het onderzoek te integreren in de PDCA-cyclus van de organisatie, zodat we het beste resultaat behalen.

Onze Werkwijze

Tijdens het onderzoekstraject werken we met een werkgroep volgens een gefaseerde aanpak, bestaande uit de voorbereidingsfase, de dataverzamelingsfase, en de rapportage- en eventuele opvolgingsfase. We gaan pas over naar de volgende fase wanneer de werkgroep tevreden is met de afgeronde stappen van de huidige fase.

Samen met de werkgroep bepalen we het doel van het onderzoek, evenals de doelgroep en methode. Het is essentieel dat de methode goed is afgestemd op de doelgroep om betrouwbare en valide resultaten te verkrijgen.

Gedurende het onderzoekstraject besteden we veel aandacht aan anonimiteit. Het is belangrijk dat medewerkers hun eerlijke mening kunnen geven, zodat de resultaten een betrouwbaar inzicht bieden in hoe de organisatie kan ontwikkelen en verbeteren.

Soorten medewerkersonderzoek

We hebben ruime ervaring met diverse typen medewerkersonderzoeken. Een greep uit de onderzoeken die wij aanbieden zijn:

  • Breed medewerkerstevredenheidsonderzoek: Een uitgebreid vragenlijstonderzoek dat op organisatiebreed niveau de tevredenheid van medewerkers meet. Dit kan eventueel worden aangevuld met kwalitatieve methoden, zoals interviews of focusgroepen, om de resultaten om te zetten in concrete verbeteradviezen.
  • Pulse meting: Een korte vragenlijst die zich richt op één specifiek thema. Dit is bijzonder geschikt voor het verdiepen van inzichten uit het brede onderzoek op een specifiek gebied, of om veranderingen in tevredenheid over een langere periode te monitoren (bijvoorbeeld om piek- en dalmomenten in de ervaren werkdruk in kaart te brengen).
  • Instroomonderzoek: Dit onderzoek richt zich op de ervaringen van nieuwe medewerkers tijdens hun inwerkperiode of de eerste maanden van hun dienstverband. Het biedt ook inzicht in wat hen heeft aangetrokken om bij de organisatie te komen werken. Dit is meestal een vragenlijstonderzoek met een korte vragenlijst die over een langere periode, vaak een jaar, wordt uitgezet. Het kan waardevolle inzichten opleveren om toekomstige medewerkers effectiever aan te trekken.
  • Uitstroomonderzoek: Dit onderzoek is gericht op medewerkers die de organisatie verlaten. Het bestaat doorgaans uit een korte vragenlijst die over een langere periode, vaak een jaar, wordt uitgezet. De resultaten kunnen waardevolle inzichten en verbeteradviezen bieden om toekomstige uitstroom te voorkomen.
  • Onderzoek naar ongewenst gedrag, werksfeer en -cultuur, en sociale veiligheid:  Dit onderzoek richt zich op de mate waarin medewerkers zich psychologisch veilig voelen op het werk. Het kan zowel de vrijheid om openlijk te spreken als de aanwezigheid van ongewenst gedrag in kaart brengen, zowel tussen collega’s als vanuit patiënten of cliënten.
  • Onderzoek naar duurzame inzetbaarheid: Dit onderzoek richt zich op de ervaren gezondheid en welzijn van medewerkers. Het onderzoekt factoren zoals werkdruk, stress en de ervaren werk- privébalans.  Het biedt waardevolle informatie over hoe de organisatie kan bijdragen aan het bevorderen van een gezonde en veerkrachtige werkcultuur. Extra waardevol in combinatie met het uitstroomonderzoek.
  • Medewerkers- en cliëntonderzoek combineren: Het combineren van deze twee onderzoeken geeft inzicht in de samenhang tussen medewerkerstevredenheid en cliënttevredenheid.
  • Onderzoek onder vrijwilligers:  In de zorg zijn veel niet-betaalde medewerkers actief. Omdat deze doelgroep vaak andere motivaties, behoeften en verwachtingen heeft dan betaalde medewerkers, is het waardevol om een apart onderzoek voor hen uit te voeren. Dit onderzoek kan dezelfde vormen aannemen als de hierboven genoemde onderzoeken.
  • Onderzoek onder mantelzorgers:  Mantelzorgers spelen een cruciale rol in veel zorgorganisaties. Net als vrijwilligers hebben zij vaak andere motivaties, behoeften en verwachtingen, waardoor een apart onderzoek ook voor deze doelgroep zinvol kan zijn. Dit onderzoek kan eveneens dezelfde vormen aannemen als de hierboven genoemde onderzoeken.

Veelgestelde vragen

Wat is een medewerkersonderzoek?

Een medewerkersonderzoek is een onderzoek gericht op het meten van de tevredenheid, betrokkenheid en ervaringen van medewerkers binnen een (zorg)organisatie. Op die manier kunt u als werkgever luisteren naar de stem van uw medewerkers en actief reageren op hun behoeften. Het meest gangbare onderzoek onder medewerkersonderzoek is het medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO). Bekijk onze website voor voorbeelden van medewerkerstevredenheidsonderzoeken die wij voor verschillende organisaties in de zorgsector en het sociaal domein hebben uitgevoerd.

Hoe wordt een medewerkersonderzoek uitgevoerd?

Medewerkersonderzoek kan worden uitgevoerd aan de hand van verschillende methoden, maar de meest gangbare methode die gebruikt wordt in medewerkersonderzoek is een vragenlijst. In de meeste gevallen wordt de vragenlijst online verspreid onder uw medewerkers. Daarnaast kunnen we de methoden die we inzetten uiteraard aanpassen op uw behoeften en wensen.

Hoe vaak moet een medewerkersonderzoek worden uitgevoerd?

Het uitvoeren van medewerkersonderzoeken is niet verplicht, maar steeds meer organisaties in de zorgsector en het sociaal domein kiezen ervoor om regelmatig een onderzoek te doen. De frequentie van het onderzoek hangt af van de behoeften van de organisatie of zorginstelling. Veel organisaties in de zorgsector en het sociaal domein voeren jaarlijks of halfjaarlijks een medewerkersonderzoek uit. Door regelmatig een onderzoek uit te voeren kunt u namelijk de tevredenheid van medewerkers monitoren en tijdig in te spelen op veranderingen.

Hoe garanderen jullie de anonimiteit van de medewerkers?

Bij ZorgfocuZ begrijpen we het belang van het waarborgen van anonimiteit binnen medewerkersonderzoek. Dit vormt de basis voor het verzamelen van eerlijke feedback van uw medewerkers. We maken gebruik van verschillende maatregelen om de vertrouwelijkheid en anonimiteit in onze onderzoeken te waarborgen en te bevorderen. Voorafgaand aan het onderzoek worden uw medewerkers geïnformeerd over de privacyaspecten van het onderzoek. Daarnaast worden de verzamelde gegevens geanonimiseerd en gescheiden gehouden van persoonsgegevens. Op die manier zijn gegevens niet te herleiden tot individuele personen en/of specifieke situaties.

Wat zijn de kosten van een medewerkersonderzoek?

De kosten van een medewerkersonderzoek variëren afhankelijk van de omvang van het onderzoek, het aantal deelnemers en de specifieke behoeften van de (zorg)organisatie. U kunt contact met ons opnemen voor een op maat gemaakte offerte.

Wat kunnen wij voor u betekenen?

Wilt u meer weten over ons medewerkersonderzoek, onze aanpak of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met onze collega Robbert Klein Koerkamp en laat u overtuigen van onze meerwaarde.

U kunt ons ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050 82 00 461 (kantoor Groningen) of 030 – 20 74 269 (kantoor Utrecht).