Marktonderzoek is van essentieel belang voor organisaties in de zorgsector. Een zorgorganisatie die met de tijd mee wil gaan en toekomstbestendig wil zijn, moet weten wat er nu en morgen speelt. De cliënt komt hierbij steeds centraler te staan. Zij kunnen kiezen bij welke zorgorganisatie ze geholpen willen worden. Voor u als zorgorganisatie is het daarom belangrijk te weten waarop zij die keuze baseren en hoe u zich onderscheidt van de concurrentie. Een marktonderzoek geeft inzicht in (potentiële) cliënten, de zorgmarkt, de concurrentie en de externe ontwikkelingen die op uw organisatie afkomen. Als u weet wat er speelt kunt u daar op inspelen en kansen benutten.
Expertise ZorgfocuZ
Vanuit ZorgfocuZ zijn hebben wij de afgelopen jaren vele zorgorganisaties geholpen met onderzoek naar onder andere de naamsbekendheid, imago en reputatie van de organisatie. Dit zijn per definitie maatwerk onderzoeken, want geen organisatie is hetzelfde en elke organisatie heeft weer andere uitgangspunten en uitdagingen. Daarnaast hebben wij onderzoek gedaan naar bijvoorbeeld woonwensen van cliënten of naar de haalbaarheid van bedrijfsplannen. Op basis van onze onderzoeken geven wij u concrete adviezen waar u mee aan de slag kunt.
Marketing en daarmee positioneringsvraagstukken en marktonderzoek, zijn de afgelopen jaren enorm belangrijk geworden in de zorg. ZorgfocuZ kent de zorgsector en de marketingvragen die er spelen en dat merk je als klant. ZorgfocuZ is daarnaast een zeer betrouwbare partij, helder in de afspraken. De medewerkers hebben samen heel veel kennis, denken mee en vooruit en gaan confronterende vragen niet uit de weg. Dat levert dan ook echt resultaat op!
Ine Berkelmans – Directeur Wonen en Dagbesteding Koninklijke Visio
Soorten marktonderzoek:
Burgerpeiling
De Burgerpeiling van VNG Realisatie is een vragenlijstonderzoek voor gemeenten waarmee het welzijn en de betrokkenheid van wijkbewoners en doelgroepen inzichtelijk kunnen worden gemaakt. De resultaten van de burgerpeilingen worden gepubliceerd op Waarstaatjegemeente.nl.
Haalbaarheidsonderzoek
Vanuit onderzoeksbureau ZorgfocuZ voeren wij regelmatig een soort van haalbaarheidsonderzoek uit voor organisaties uit de zorg- en welzijnssector. Bijvoorbeeld als er sprake is van nieuw (overheids-) beleid, worden we gevraagd om mee te denken met zorgorganisaties door een goed onderzoek op te zetten en uit te voeren.
Imago-onderzoek
Klantgerichtheid en een onderscheidende positionering (‘branding’) zijn voor iedere zorgorganisatie van belang om de nieuwe cliënten aan te spreken en dus aan te trekken. Wij kunnen u helpen bij diverse vragen op het gebied van zorgmarketing, zoals stakeholderonderzoek, imago-onderzoek en naamsbekendheidsonderzoek.
Klantreisonderzoek (Customer journey)
Klantreisonderzoek (customer journey onderzoek) in de zorg en het sociaal domein is een vak apart. Er is per definitie sprake van een hoge betrokkenheid van de doelgroep, die zeker wil zijn van het maken van de juiste/veilige keuze.
Marktanalyse
Hoe ontwikkelt de zorgvraag zich in Nederland? En hoe ontwikkelt de zorgvraag zich in een specifieke regio, zoals een bepaalde provincie of zelfs binnen een gemeente? En wat is er te zeggen over de kenmerken van de zorgvraag, bijvoorbeeld naar type zorgzwaartepakketten (ZZP’s), leeftijd van cliënten of leveringsvormen? En wat is de verwachting voor de komende jaren voor specifieke zorgvormen? ZorgfocuZ helpt zorgorganisaties om via marktanalyse antwoord te geven op dit soort vragen.
Communicatieonderzoek
Communicatieonderzoek kan worden ingezet om inzicht te krijgen in het effect van communicatiemiddelen en -boodschappen. Zonder de inzet van de juiste kanalen en zonder een goede communicatie, komt uw boodschap niet aan bij uw doelgroep en boekt u niet het gewenste resultaat. Onze communicatieonderzoeken dragen bij aan het benodigde inzicht om de effectiviteit van de communicatie te verbeteren.
Merkonderzoek
In de afgelopen jaren is er sprake geweest van veel fusies en overnames in de zorgsector waarbij merken tot eenzelfde zorggroep zijn gaan behoren. In dit soort situaties komt vaak de vraag naar voren hoe om te gaan met het merkenbeleid. Hierbij kan het zinvol zijn om onderzoek te doen naar uw merk.
Naamsbekendheidonderzoek
Hoeveel procent van uw doelgroep kent uw organisatie van naam? En als ze uw naam kennen, in hoeverre zijn zij dan ook bekend met wat uw organisatie doet? Kennen zij eigenlijk uw exacte product- of dienstenaanbod wel? Deze en andere vragen komen aan de orde tijdens een naamsbekendheidonderzoek dat wij voor u kunnen uitvoeren.
Verwijzersonderzoek
De samenwerking met verwijzers is van essentieel belang voor het succes van iedere zorgorganisatie. De doorverwijzend arts of andere verwijzer heeft grote invloed op de keuze van de patiënt en bepaalt mede of een patiënt bij uw organisatie terechtkomt.
Woonwensenonderzoek
Bij een woonwensenonderzoek worden de wensen en behoeften van (toekomstige) bewoners en andere betrokkenen van een specifieke locatie in kaart gebracht. Een dergelijk onderzoek is zinvol bij het ontwikkelen van nieuwbouwplannen, in het kader van herstructurering of in relatie tot ‘scheiden van wonen en zorg’.
Veelgestelde vragen
Wat is marktonderzoek?
Marktonderzoek omvat verschillende soorten onderzoek die worden uitgevoerd met het doel om (zorg)organisaties inzicht te geven in de behoeften en wensen van (potentiële) cliënten of klanten, de concurrentie en marktontwikkelingen binnen de sector. De resultaten van dit onderzoek kunnen (zorg)organisaties helpen bij het nemen van beslissingen over het beter afstemmen van producten of diensten op de doelgroep en het effectiever benaderen van deze doelgroep. Bekijk onze website voor voorbeelden van marktonderzoeken die wij voor verschillende organisaties in de zorgsector en het sociaal domein hebben uitgevoerd.
Hoe wordt een marktonderzoek uitgevoerd?
Marktonderzoek kan worden uitgevoerd aan de hand van verschillende methoden, maar de meest gangbare methode die gebruikt wordt in marktonderzoek is een vragenlijst. De vragenlijst kan zowel schriftelijk als online worden verspreid onder uw doelgroep. Naast vragenlijstonderzoek is het ook interessant om data-analyses uit te voeren, bijvoorbeeld van concurrenten of van de klantpopulatie voor marktbepaling. Uiteraard passen we de methoden die we inzetten aan op uw behoeften en wensen.
Hoe zorgen jullie voor voldoende respons bij een marktonderzoek?
Om de optimale respons te behalen moet te doelgroep zorgvuldig worden vastgesteld, zodat deze breed genoeg is om voldoende respondenten aan te trekken en tegelijkertijd specifiek genoeg om relevante antwoorden op onderzoeksvragen te verkrijgen. Voor het werven van respondenten kunnen wij gebruik maken van een panel, wat ons in staat stelt om in bijna alle gevallen voldoende respons te garanderen.
Welke soorten marktonderzoek voeren jullie uit?
ZorgfocuZ voert verschillende soorten marktonderzoek uit, waaronder naamsbekendheidonderzoek, imago-onderzoek, woonwensenonderzoek, haalbaarheidsonderzoek, marktanalyse, klantreisonderzoek, communicatieonderzoek en merkonderzoek. Onze experts bepalen samen met u welk type onderzoek het meest geschikt is om uw vraag te beantwoorden.
Hoe garanderen jullie de anonimiteit van respondenten?
Bij ZorgfocuZ begrijpen we het belang van het waarborgen van anonimiteit binnen marktonderzoek. Dit vormt de basis voor het verzamelen van eerlijke feedback van uw doelgroep. We maken gebruik van verschillende maatregelen om de vertrouwelijkheid en anonimiteit in onze onderzoeken te waarborgen en te bevorderen. Voorafgaand aan het onderzoek wordt uw doelgroep geïnformeerd over de privacyaspecten van het onderzoek. Daarnaast worden de verzamelde gegevens geanonimiseerd en gescheiden gehouden van persoonsgegevens. Op die manier zijn gegevens niet te herleiden tot individuele personen en/of specifieke situaties.
Wat zijn de kosten van een marktonderzoek?
De kosten van marktonderzoek variëren afhankelijk van de omvang van het onderzoek, het aantal deelnemers en de specifieke behoeften van de (zorg)organisatie. U kunt contact met ons opnemen voor een op maat gemaakte offerte.
Wat kunnen wij voor u betekenen?
Wilt u meer weten over marktonderzoek, onze aanpak of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met onze collega Robbert Klein Koerkamp en laat u overtuigen van onze meerwaarde.
U kunt ons ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050 – 82 00 461 (kantoor Groningen) of 030 – 20 74 269 (kantoor Utrecht).