Cliëntervaringsonderzoek

Cliëntervaringsonderzoeken vormen een belangrijke bron van informatie. Een cliëntervaringsonderzoek heeft veelal een tweeledig doel. Aan de ene kant kunnen organisaties hiermee voldoen aan externe verplichtingen zoals bijvoorbeeld eisen die gesteld zijn door zorgverzekeraars, overheid en brancheorganisaties. Aan de andere kant kan hiermee worden voorzien in de interne informatiebehoefte; een maatwerkaanpak is bij dit soort onderzoek dan ook vaak gewenst. De uitkomsten van de onderzoeken kunnen aanleiding zijn om verbeteracties te formuleren met als doel om de cliënttevredenheid te verbeteren.

Expertise ZorgfocuZ met cliëntervaringsonderzoek

Als onderzoeksbureau zijn wij zeer ervaren met het uitvoeren van cliëntervaringsonderzoeken (zowel meer gestandaardiseerde onderzoeken als echte maatwerkonderzoeken). Dit vormt het fundament van onze organisatie. Jaarlijks verzenden wij meer dan een miljoen vragenlijsten en voeren wij duizenden interviews uit.

Aan de basis van onze onderzoeken staat altijd een meetplan waarin wij met u vastleggen:

  • welke doelgroepen onderdeel uitmaken van het onderzoek;
  • hoe de vragenlijst eruit kan zien;
  • via welke methode de onderzoeksdoelgroep benaderd kan worden.

Op het gebied van onderzoek voor zorgorganisaties hebben wij ervaring met alle denkbare onderzoeksonderwerpen en -doelgroepen zoals:

  • Psychogeriatrie;
  • Somatiek;
  • (Thuis-)begeleiding;
  • Hulp bij huishouden;
  • Dagbesteding;
  • ELV;
  • Revalidatie (geriatrische revalidatiezorg);
  • Verpleging en verzorging.

Voor gemeenten zijn wij inmiddels de grootste aanbieder op het gebied van cliëntervaringsonderzoeken Wmo, Jeugdwet, Participatiewet en ander onderzoek.

In het verlengde van de cliëntonderzoeken doen wij veel onderzoek onder vertegenwoordigers van cliënten, mantelzorgers, medewerkers, vrijwilligers en verwijzers.

Veelgestelde vragen

Wat is een cliëntonderzoek?

Een cliëntonderzoek is een onderzoek gericht op het meten van de tevredenheid en ervaringen van cliënten binnen een (zorg)organisatie. Op die manier kunt u als werkgever luisteren naar de stem van uw cliënten en actief reageren op hun behoeften. Het meest gangbare onderzoek onder cliëntonderzoek is het cliënttevredenheidsonderzoek (MTO). Bekijk onze website voor voorbeelden van cliënttevredenheidsonderzoeken die wij voor verschillende organisaties in de zorgsector en het sociaal domein hebben uitgevoerd.

Hoe wordt een cliëntonderzoek uitgevoerd?

Cliëntonderzoek kan worden uitgevoerd aan de hand van verschillende methoden, maar de meest gangbare methode die gebruikt wordt in cliëntonderzoek is een vragenlijst. De vragenlijst kan zowel schriftelijk als online worden verspreid onder uw cliënten. Daarnaast kunnen we de methoden die we inzetten uiteraard aanpassen op uw behoeften en wensen.

Hoe vaak moet een cliëntonderzoek worden uitgevoerd?

Het uitvoeren van cliëntonderzoeken is verplicht voor sommige zorgorganisaties. De thuiszorgorganisaties zijn verplicht om jaarlijks de PREM Wijkverpleging uit te voeren onder haar cliënten.  Door regelmatig een onderzoek uit te voeren kunt u namelijk de tevredenheid van cliënten monitoren en tijdig in spelen op bevindingen van uw cliënten.

Hoe garanderen jullie de anonimiteit van respondenten?

Bij ZorgfocuZ begrijpen we het belang van het waarborgen van anonimiteit binnen cliëntonderzoek. Dit vormt de basis voor het verzamelen van eerlijke feedback van uw cliënten. We maken gebruik van verschillende maatregelen om de vertrouwelijkheid en anonimiteit in onze onderzoeken te waarborgen en te bevorderen. Voorafgaand aan het onderzoek worden uw cliënten geïnformeerd over de privacyaspecten van het onderzoek. Daarnaast worden de verzamelde gegevens geanonimiseerd en gescheiden gehouden van persoonsgegevens. Op die manier zijn gegevens niet te herleiden tot individuele personen en/of specifieke situaties.

Wat zijn de kosten van een cliëntonderzoek?

De kosten van een cliëntonderzoek variëren afhankelijk van de omvang van het onderzoek, het aantal deelnemers en de specifieke behoeften van de (zorg)organisatie. U kunt contact met ons opnemen voor een op maat gemaakte offerte.

Wat kunnen wij voor u betekenen?

Hieronder vindt u een overzicht van diverse onderzoeksoplossingen op het gebied van cliëntervaringsonderzoek.

Wilt u meer weten over cliëntervaringsonderzoeken, onze aanpak of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met onze collega Imme van der Velde en laat u overtuigen van onze meerwaarde.

U kunt ons ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050 – 82 00 461 (kantoor Groningen) of 030 – 20 74 269 (kantoor Utrecht).