ZorgkaartNederland: cliëntenwaarderingen voor Nusantara Zorg

5 september 2022

ZorgfocuZ heeft ondersteund bij het ophalen van cliëntwaarderingen cliëntwaarderingen ZorgkaartNederland voor Nusantara Zorg. “We merken dat cliënten en mantelzorgers of familieleden het fijn vinden om hun verhaal kwijt te kunnen bij iemand die niet bij Nusantara werkt.”

Stichting Nusantara Zorg levert zorg speciaal voor mensen met een achtergrond in of affiniteit met de Nederlands-Indische cultuur. Daarmee is het een organisatie met een doelgroep die het soms lastig vindt om openlijk hun mening te delen. De organisatie was langere tijd zoekende naar een manier om een helder beeld te krijgen van hoe haar cliënten de geboden zorg ervaren en waarderen.

Onderzoeksbureau ZorgfocuZ werd ingeschakeld om interviews af te nemen bij de cliënten en hun mantelzorgers en deze door te plaatsen op ZorgkaartNederland.

“Met de inzet van een onderzoeksbureau waarborgen we de onafhankelijkheid en merken we dat cliënten meer durven te zeggen dan bij de meer informele gesprekken die we zelf met hen voeren.”

Mirjam Tack, adviseur kwaliteit bij Nusantara

Samen met de onderzoekers is gekeken naar de vragenlijst en de behoefte om eventueel extra vragen toe te voegen. Vervolgens is geïnventariseerd welke cliënten op locatie konden worden geïnterviewd en van welke cliënten de mantelzorgers en familieleden gebeld konden worden. Vervolgens is iedereen met een brief geïnformeerd over het onderzoek.

“Voor onze doelgroep kan het soms best lastig zijn dat er onbekende mensen langskomen om een interview af te nemen, dus is het belangrijk dat we aan de voorkant goed communiceren. We merken dat cliënten en mantelzorgers of familieleden het fijn vinden om hun verhaal kwijt te kunnen bij iemand die niet bij Nusantara werkt.”

Bart Vroom, manager Zorg & Welzijn bij Nusantara Zorg

Else van Dijk, onderzoeker en interviewer bij ZorgfocuZ reageert hierop:

“Het duurde even voordat cliënten ervoor open stonden om hun mening eerlijk te delen, maar nadat er vertrouwen was opgebouwd bleken cliënten vooral bij de toelichting meer te durven zeggen met opbouwende kritiek waar de organisatie iets aan heeft.”

Else van Dijk, onderzoeker en interviewer bij ZorgfocuZ

Vroom was positief verrast over de scores die zijn opgehaald:

“Het was fijn dat er uit de toelichting punten naar voren zijn gekomen waar wij iets mee kunnen. We zijn momenteel bezig om toe te werken naar kleinere teams en daarvoor gaan de resultaten uit dit onderzoek als input dienen om cyclisch mee te nemen in verbeteracties.”

Bart Vroom, manager Zorg & Welzijn bij Nusantara Zorg

Wat kunnen wij voor u betekenen?

ZorgfocuZ haalt niet alleen cliëntwaarderingen ZorgkaartNederland voor Nusantara Zorg op, maar ook voor tal van andere organisaties. Is uw organisatie van plan om dit jaar nog waarderingen te verzamelen? Neem dan contact op met een van onze adviseurs: Ben Wormmeester of Imme van der Velde.

Delen via: