Cliëntervaringsonderzoeken Wmo in tijden van corona

11 juni 2020

Rond deze tijd zijn wij als onderzoeksbureau voor onze gemeente klanten druk doende met het afronden van diverse cliëntervaringsonderzoeken Wmo (en andere onderzoeken zoals het CEO Jeugdwet en CEO Participatiewet) over het meetjaar 2019. De rapportages worden opgemaakt, gedeeld met onze klanten en de resultaten worden besproken. Wat gaat er goed? Wat kan er beter? Etc. Gelukkig zijn we weer aan het vooruitkijken. Als we voorzichtig de balans opmaken, kunnen wij constateren dat het overgrote deel van onze geplande onderzoeksprojecten gelukkig ‘gewoon’ door kon gaan.

Continueren van de cliëntervaringsonderzoeken Wmo

cliëntervaringsonderzoeken Wmo

Van de meer dan 100 gemeenten die wij dit jaar mogen ondersteunen, zien wij dat het overgrote deel van de gemeenten (ondanks de coronacrisis) de uitvoering van de cliëntervaringsonderzoeken heeft gecontinueerd. Wij merkten ook dat de onderzoeken nog prima via de bekende methoden uitgevoerd konden worden. Denk hierbij aan het versturen van vragenlijsten per post/email of het uitvoeren van telefonische interviews. Wij hebben bij meerdere gemeenten zelfs een hogere respons op onze onderzoeken gehaald ten opzichte van andere jaren, waarschijnlijk omdat veel mensen thuis waren.

Gelukkig hebben wij met al onze klanten een goede verstandhouding. Vanwege de coronacrisis hebben enkele gemeenten aangegeven de onderzoeken graag uit te willen stellen. Wij hebben ons flexibel opgesteld en met gemeenten, al naar gelang hun behoeften, afspraken gemaakt over een mogelijk vervolg. De kans is aanwezig dat wij de meeste van deze onderzoeken na de zomer alsnog gaan uitvoeren.

Goed gevoel en mooie nieuwe klanten

Ondanks de perikelen rondom corona en de onzekere tijd vanaf maart, hebben wij toch een goed gevoel overgehouden aan deze periode. Projecten hebben we zoveel mogelijk weten te continueren en er zijn ook weer diverse nieuwe gemeenten geweest die ons het vertrouwen hebben gegeven om de cliëntervaringsonderzoeken voor hen te mogen uitvoeren:

  • Voor 7 gemeenten uit de regio Nijmegen gaan wij de cliëntervaringsonderzoeken Wmo en Jeugdwet uitvoeren op basis van continu meten. Het gaat hierbij om de gemeenten Nijmegen, Beuningen, Druten, Wijchen, Heumen, Mook en Middelaar en Berg en Dal, waarvan laatstgenoemde reeds klant van ons is. Wij zullen streven naar synergie en ervoor zorgen dat bijvoorbeeld de resultaten tussen de gemeenten onderling goed te vergelijken zijn. Verder krijgt iedere gemeente alle ruimte om het onderzoek nader in te vullen al naar gelang de behoefte. Denk hierbij aan eigen maatwerkvragen.
  • Voor de regio West Brabant Oost (WBO) gaan wij de gemeenten Breda, Drimmelen, Altena, Geertruidenberg en Oosterhout ondersteunen bij de uitvoering van het cliëntervaringsonderzoek Jeugdwet. De gemeenten wilden graag van start met een regionale samenwerking op het gebied van het CEO Jeugdwet, waarbij het mogelijk moest zijn om het onderzoek per gemeente verder op maat te maken. Wij gaan dit faciliteren. Het onderzoek wordt uitgevoerd op basis van een continue meting waarbij we de focus leggen op de evaluatie van ervaringen van cliënten met de toegangsfase.
  • Andere nieuwe gemeenten waarvoor wij dit jaar op het gebied van cliëntervaringsonderzoeken Wmo, Jeugdwet en/of Participatiewet aan de slag mogen, zijn onder andere de gemeenten Zaltbommel, Zuidplas, Leidschendam-Voorburg, Heusden en Aa en Hunze.

Meer weten?

Wilt u meer weten over onze cliëntenonderzoeken, onze aanpak of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met onze collega’s Dennis Kremer en Martin Bloem en laat u overtuigen van onze meerwaarde.

U kunt ons ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050 82 00 461.