Cliëntervaringsonderzoek Wmo – Continu meten

9 oktober 2017

Onze collega Chiel Westra heeft recentelijk een blog geschreven waarin hij een aantal suggesties heeft gedaan om het cliëntervaringsonderzoek Wmo (dat gemeenten ieder jaar moeten uitvoeren) klantgerichter in te richten. Eén suggestie was om het cliëntervaringsonderzoek Wmo uit te voeren op basis van continu meten. Diverse gemeenten hebben hier inmiddels enthousiast op gereageerd! Wij zijn reeds met een aantal gemeenten gestart met het vormgeven van deze continue metingen.

Aansluiten op klantreis

Bij continu meten in het kader van het cliëntervaringsonderzoek Wmo staat de gedachte centraal dat ervaringen van inwoners aansluitend bij de klantreis worden opgevraagd, bijvoorbeeld zo snel mogelijk nadat de toegangsfase is afgerond of nadat de zorg geleverd is. Bij continu meten wordt niet eenmalig gemeten (bijvoorbeeld eens per jaar), maar op meerdere momenten per jaar of zelfs automatisch. Door goed aan te sluiten op de ‘klantreis’ en door vragenlijsten op een logisch moment aan te bieden kan veel succes met deze methode worden behaald.

Naast het toepassen van continu meten bij het cliëntervaringsonderzoek Wmo, passen wij het ook toe bij het cliëntervaringsonderzoek Jeugdwet, Participatiewet en ander maatwerk onderzoek onder diverse doelgroepen in het sociaal domein.

Realtime inzicht via ons online dashboard

Wij beschikken over een online dashboard waarin realtime de respons en resultaten van de continue metingen gevolgd kunnen worden. U kunt dus direct met de uitkomsten aan de slag. Ons dashboard beschikt over diverse filtermogelijkheden waardoor u naast een totaaloverzicht inzicht kunt krijgen in de prestaties van afzonderlijke doelgroepen, teams, locaties of regio’s. Wilt u een demo bekijken van ons online dashboard? Neem dan gerust contact met ons op. Wij sturen u dan de inloggegevens per email.

Meer dan 75 gemeenten actief met continu meten van ZorgfocuZ

Vanuit ZorgfocuZ ondersteunen wij meer dan 75 gemeenten met continu meten bij de uitvoering van het cliëntervaringsonderzoek Wmo. Wij merken dat de uitgangspunten van deze methode en onze manier van werken aansluiten bij de behoefte van veel gemeenten.

Wij beschikken over alle kennis en middelen om continu meten voor uw gemeente tot een succes te maken. Wij weten vanuit onze ervaring wat wel en niet werkt en kunnen diverse mogelijkheden ter inspiratie voorleggen over hoe continu meten ingezet kan worden.

Meer weten?

Wilt u meer weten over continu meten, het cliëntervaringsonderzoek Wmo, onze aanpak of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met onze collega’s Dennis Kremer of Martin Bloem en laat u overtuigen van onze meerwaarde.

U kunt ons ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050 82 00 461.