
Cliënten blijven positief over verpleeghuiszorg en wijkverpleging
Uit een landelijke meting Generiek Kompas onder ruim 55.000 cliënten blijkt dat mensen die gebruikmaken van verpleeghuiszorg of wijkverpleging ook in 2024 bijzonder tevreden zijn over de zorg die zij ontvangen. De meting biedt waardevolle inzichten voor zorgorganisaties en beleidsmakers.
Hoge waardering voor persoonlijke zorg
Cliënten in de verpleeghuiszorg beoordelen de zorg gemiddeld met een 8,3, gebaseerd op ervaringen van meer dan 2.200 locaties. In de wijkverpleging liggen de waarderingen op alle negen onderzochte onderdelen boven de 8. Met name persoonlijke aandacht en het gevoel van veiligheid bij de zorgverlener scoren opvallend hoog, beide met een 8,9. Deze resultaten laten zien dat zorgprofessionals – ondanks de druk op de sector – erin slagen om mensgerichte, betrouwbare zorg te blijven leveren.
Ook de zogenoemde aanbevelingsvraag, of cliënten hun zorgaanbieder zouden aanraden, scoort positief. De Net Promoter Score (NPS) is weliswaar licht gedaald van 59,9 naar 54,8, maar blijft stevig in de plus.
Nieuwe standaard vanaf 2025
Vanaf 2025 wordt het bij het Generiek Kompas horende meetinstrument structureel ingezet als standaard binnen zowel de Wet langdurige zorg (Wlz) en de Zorgverzekeringswet (Zvw). Zorgorganisaties gebruiken dit om jaarlijks ervaringen van cliënten én hun naasten op te halen. De uitkomsten van de meting Generiek Kompas worden gedeeld met de gegevensmakelaar en vormen een belangrijk fundament voor reflectie en kwaliteitsontwikkeling.
ZorgfocuZ ondersteunt bij de meting Generiek Kompas
Als gespecialiseerd onderzoeksbureau ondersteunt ZorgfocuZ zorgorganisaties bij een zorgvuldige uitvoering van de meting Generiek Kompas. We helpen organisaties niet alleen bij het verzamelen van cliëntfeedback, maar ook bij het vertalen ervan naar praktische inzichten. Zo dragen we samen bij aan een hogere kwaliteit van bestaan, op basis van wat cliënten écht belangrijk vinden.