InteraktContour is er voor mensen die problemen ervaren met de gevolgen van niet aangeboren hersenletsel (NAH), dit kan bijvoorbeeld ontstaan zijn door een beroerte, ongeluk of ziekte. Hun leven en dat van hun naasten verandert. Naar werk of naar school gaan lukt vaak niet meer en thuis is alles anders. Toch is er altijd íets mogelijk, en daar richt InteraktContour zich op. InteraktContour is een specialistische aanbieder op het gebied van NAH. Het streven van de organisatie is ook om echt herkend en erkend te worden als die specialistische aanbieder op dit vlak. Om hieraan te werken, is de organisatie benieuwd naar haar huidige positie; in hoeverre wordt InteraktContour al (h)erkend als de specialist op het gebied van NAH? Om hier actief aan te kunnen werken wil InteraktContour een bekendheid- en imago-onderzoek laten uitvoeren. Onderzoeksbureau ZorgfocuZ heeft dit imago-onderzoek samen met zorgorganisatie InteraktContour opgezet en uitgevoerd.
Het verloop van het imago-onderzoek voor de zorgorganisatie
Om tot een goede vragenlijst te komen die aansloot bij de hulpvraag van InteraktContour hebben we samen met een werkgroep van InteraktContour een vragenlijst opgesteld. Hierin kwamen thema’s aan bod die waren opgesteld aan de hand van de kennis, houding en gedrag kapstok. Vragen die gaan over welke zorgorganisaties het algemeen publiek allemaal kent in de regio, waaronder InteraktContour, aan welke woorden men denkt wanneer zij denken aan InteraktContour, maar ook in hoeverre het publiek InteraktContour zou aanraden bij anderen.
Voor het opstellen van de vragenlijst hadden we als doel om een toekomstbestendige vragenlijst te creëren, die kan dienen als de basis voor een vervolg- en effectmeting. Voor de dataverzameling is er gekozen voor een efficiënte dataverzamelingsmethode waarbij medewerkers in de zorg uit heel Nederland zijn benaderd via een groot landelijk panel waar ZorgfocuZ toegang tot heeft, met daarbij de vraag om de online vragenlijst in te vullen. Daarnaast heeft InteraktContour via hun eigenkanalen nog hun directe samenwerkingspartners uitgenodigd om ook deel te nemen aan het onderzoek.
De resultaten
De resultaten van het onderzoek zijn inzichtelijk gemaakt in ons online klantportaal ImpulZ. Het online dashboard biedt de mogelijkheid om gegevens te analyseren en te onderscheiden op basis van diverse achtergrondkenmerken (zoals het leeftijd en provincie). Op deze manier kan InteraktContour de resultaten gericht in kaart brengen en ze gebruiken als basis voor vervolgacties. Naast Impulz hebben we voor InteraktContour ook nog een schriftelijke rapportage opgesteld waarin we de meest opvallende resultaten beschrijven, met daarbij een factsheet die InteraktContour kan gebruiken om de resultaten snel te verspreiden onder alle belanghebbende.
Om InteraktContour ook te helpen met het prioriteren van eventuele vervolgacties hebben we samen met InteraktContour een presentatie gegeven voor het managementteam van InteraktContour. In deze presentatie hebben we de opvallendste resultaten besproken en hebben we doormiddel van het beantwoorden van stellingen vervolgacties beter in beeld kunnen brengen.