Aafje biedt thuiszorg, revalidatiezorg en zorg in verpleeg- en verzorgingshuizen in Rotterdam en omstreken. De organisatie wil écht iets betekenen voor haar bewoners en cliënten. Door te luisteren, aandacht te geven en in te spelen op behoeften proberen zij de beste zorg te leveren. Het luisteren, aandacht geven en inspelen op behoeften probeert Aafje niet alleen te doen bij haar huidige cliënten en bewoners. Minstens zo belangrijk vinden zij het inzichtelijk hebben van hoe bekend het algemene publiek is met de organisatie, en indien zij de organisatie kennen wat zij van Aafje vinden en in hoeverre zij de organisatie zouden aanbevelen bij anderen. ZorgfocuZ ondersteunde bij het imago-onderzoek voor deze zorgorganisatie.
Het verloop van het Imago-onderzoek voor de zorgorganisatie
Om tot een goede vragenlijst te komen die aansloot bij de hulpvraag van Aafje hebben we samen met een werkgroep van Aafje een vragenlijst opgesteld. Hierin kwamen thema’s aan bod die waren opgesteld aan de hand van de kennis, houding en gedrag kapstok. Vragen die gaan over welke zorgorganisaties het algemeen publiek allemaal kent in de regio, waaronder Aafje, aan welke woorden men denkt wanneer zij denken aan Aafje, maar ook in hoeverre het publiek Aafje zou aanraden bij anderen.
Wij hebben de samenwerking met ZorgfocuZ als zeer prettig ervaren. Het team reageerde snel op vragen en dacht proactief mee gedurende het hele traject. Het naamsbekendheid- en imago-onderzoek werd snel uitgevoerd en resulteerde in een helder en overzichtelijk rapport. Een fijn en deskundig bureau dat ik zeker zou aanraden!
Kim Wuijts – Manager Communicatie
Voor het opstellen van de vragenlijst hadden we als doel om een toekomstbestendige vragenlijst te creëren, die kan dienen als de basis voor een vervolg- en effectmeting. Voor de dataverzameling is er gekozen voor een efficiënte dataverzamelingsmethode waarbij inwoners van het werkgebied van Aafje zijn benaderd via een groot landelijk panel waar ZorgfocuZ toegang tot heeft, met daarbij de vraag om de online vragenlijst in te vullen.
Resultaten verwerking
De resultaten van het onderzoek zijn inzichtelijk gemaakt in ons online klantportaal ImpulZ. Het online dashboard biedt de mogelijkheid om gegevens te analyseren en te onderscheiden op basis van diverse achtergrondkenmerken (zoals het locatieniveau, leeftijd en lengte van het dienstverband). Op deze manier kan Aafje, met hun uiteenlopende locaties, de resultaten gericht in kaart brengen en ze gebruiken als basis voor vervolgacties.
Meer weten?
Wilt u meer weten over imago-onderzoek, een naamsbekendheidonderzoek of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met onze collega Robbert Klein Koerkamp en laat u overtuigen van onze meerwaarde.
U kunt ons ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050 82 00 461 (kantoor Groningen) of 030 – 20 74 269 (kantoor Utrecht).