Haaglanden Medisch Centrum

Imago-onderzoek ziekenhuis HMC

Het Haaglanden Medisch Centrum (het HMC) is één van de 27 Nederlandse topklinische ziekenhuizen. Het ziekenhuis (klik hier voor de website) biedt met haar zorg- en dienstverlening antwoord op een grote variëteit aan acute en hoogcomplexe zorgvragen van de multiculturele inwoners in haar internationaal georiënteerde regio.

Imago-onderzoek

Het is HMC’s missie om als topklinisch opleidingsziekenhuis patiënten uit de gehele Haagse regio de beste medisch specialistische zorg dicht bij huis te bieden. Om aan de missie te voldoen is het belangrijk dat het HMC een goede bekendheid én een goed imago heeft. Inwoners uit het adherentiegebied moeten weten dat zij bij dit topklinische stadsziekenhuis terecht kunnen voor een compleet zorgaanbod, maar ook moeten zij een goed beeld/gevoel hebben bij de organisatie zodat zij (indien zij een zorgvraag hebben of krijgen) zich ook daadwerkelijk tot het HMC wenden. Daarom vroeg het HMC aan ZorgfocuZ om onderzoek te doen naar de (naams-)bekendheid van het HMC en haar imago bij inwoners uit het adherentiegebied.

We voerden voor het HMC een onderzoek via ons inwonerspanel uit onder ruim 400 personen uit het werkgebied van het ziekenhuis, en aanvullend hebben we via interviews op straat nog meer en diepere inzichten opgehaald bij de doelgroep. Deze combinatie van onderzoeksmethoden leverde (de marketing- / communicatieafdeling van) het HMC concrete handvatten om mee aan de slag te gaan. Daarnaast is het onderzoek zo opgezet dat in de toekomst een herhaalmeting/ effectmeting kan worden uitgevoerd waarmee het effect van de inspanningen op basis van de eerste meting in beeld kan worden gebracht.

In het eerste gesprek bleek het voorstel vanuit ZorgfocuZ naadloos aan te sluiten op onze onderzoeksvraag waardoor er meteen vertrouwen was dat dit de juiste partij voor ons was. Gedurende het gehele traject heb ik vaste aanspreekpunten gehad, zijn afspraken nagekomen en heb ik veel vertrouwen gekregen in de onderzoeksvaardigheden van de mensen binnen deze organisatie.

Lianne Captain, Sr. Marketing en Communicatie Adviseur

Voorbeeldcases

Hieronder vindt u nog meer voorbeeldprojecten.

Zijn onze onderzoeksoplossingen iets voor u?

Sluiten