Imago onderzoek Haaglanden Medisch Centrum
Haaglanden Medisch Centrum (HMC) is één van de 27 Nederlandse topklinische ziekenhuizen. Het ziekenhuis biedt met haar zorg- en dienstverlening antwoord op een grote variëteit aan acute en hoog complexe zorgvragen van de inwoners in haar internationaal georiënteerde regio. Het is HMC’s missie om als topklinisch opleidingsziekenhuis patiënten uit de gehele Haagse regio de beste medisch specialistische zorg dicht bij huis te bieden. Om aan de missie te voldoen en dus als topklinisch opleidingsziekenhuis patiënten uit de gehele Haagse regio de beste medisch specialistische zorg dicht bij huis te bieden, is het belangrijk om de bekendheid en imago van HMC te onderzoeken. In 2021 heeft ZorgfocuZ dit imago onderzoek ook voor HMC uitgevoerd in 2024 was het tijd voor een herhaal en effectmeting.
Het verloop van het imago onderzoek
Om tot een goede vragenlijst te komen die aansloot bij de hulpvraag van HMC hebben we samen met een werkgroep van HMC de vragenlijst die is gebruikt voor de 0-meting in 2021 aangescherpt en aangepast waar nodig. In 2024 kwamen dezelfde thema’s aan bod als in 2021 die waren opgesteld aan de hand van de kennis, houding en gedrag kapstok. De vragen gingen over welke ziekenhuizen het algemeen publiek allemaal kent in de regio, waaronder HMC, aan welke woorden men denkt wanneer zij denken aan HMC, en haar verschillende ziekenhuizen, maar ook in hoeverre het publiek HMC zou aanraden bij anderen.
Voor het opstellen van de vragenlijst hadden we als doel om een toekomstbestendige vragenlijst te creëren, die ook voor de komende jaren weer kan dienen als de basis voor een vervolg- en effectmeting. Voor de dataverzameling is er allereerst gekozen voor een efficiënte dataverzamelingsmethode waarbij inwoners van het werkgebied van HMC zijn benaderd via een groot landelijk panel waar ZorgfocuZ toegang tot heeft, met daarbij de vraag om de online vragenlijst in te vullen. Aanvullend hierop zijn er nog straatinterviews uitgevoerd om een representatieve afspiegeling van de doelgroep van HMC te verwezenlijken.
Weergave van de resultaten
De resultaten van het onderzoek zijn inzichtelijk gemaakt in ons online klantportaal ImpulZ. Het online dashboard biedt de mogelijkheid om gegevens te analyseren en te onderscheiden op basis van diverse achtergrondkenmerken (zoals het leeftijd en woonplaats). Op deze manier heeft ZorgfocuZ HMC geholpen met het gericht in kaart brengen van haar imago en naamsbekendheid van haar verschillende ziekenhuislocaties.
Wat kunnen wij voor u betekenen?
Wilt u meer weten over imago onderzoek, onze aanpak of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met onze collega Robbert Klein Koerkamp en laat u overtuigen van onze meerwaarde.
U kunt ons ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050-8200461 (locatie Groningen) of 030-2074269 (locatie Utrecht).
Meer voorbeelden
Hieronder vindt u nog meer voorbeeldprojecten.