Stichting Humanitas

Cliënttevredenheidsonderzoek Stichting Humanitas

Stichting Humanitas is een belangrijke zorgaanbieder in de regio Rotterdam-Rijnmond, die verpleeghuiszorg, wijkverpleging, Wmo-dienstverlening en door de gemeente gefinancierde projecten aanbiedt. De organisatie beschouwt elke persoon als uniek en streeft ernaar haar cliënten de regie over hun eigen leven te geven. Met een groot team van betaalde en vrijwillige medewerkers wil Stichting Humanitas ervoor zorgen dat iedere dag voor hun cliënten waardevol is. ZorgfocuZ ondersteunt de organisatie sinds 2023 bij het uitvoeren van het cliënttevredenheidsonderzoek.

Uitvoer van het cliënttevredenheidsonderzoek

Het meest recente onderzoek dat we uitvoerden voor Stichting Humanitas was vooral gericht op interne verbetering, met de nadruk op de continue verbetercyclus: Plan, Do, Check, Act. We hebben het onderzoek opgebouwd rond de beleidsplannen (plan) die de basis vormen voor het dagelijkse werk (do). Vervolgens hebben we feedback verzameld (check) om te komen tot concrete verbeteracties (act). In samenwerking met Stichting Humanitas hebben we op basis van het document ‘Ons plan voor de Toekomst’ vragenlijsten ontwikkeld die nauw aansluiten bij de organisatie. Belangrijke thema’s die werden onderzocht, zijn onder andere ‘Zelfredzaamheid’, ‘Samenredzaamheid’ en ‘Preventie en Gezondheid’.

Cliënten waarvan een e-mailadres bekend was, werden per e-mail uitgenodigd om deel te nemen aan het onderzoek. Via een link in de e-mail konden zij eenvoudig de online vragenlijst invullen. De overige cliënten ontvingen per post een vragenlijstpakket, bestaande uit een begeleidende brief, de vragenlijst en een retourenvelop. Ook zij konden de vragenlijst online of schriftelijk invullen.

Oplevering van de resultaten

De resultaten van het cliënttevredenheidsonderzoek zijn verwerkt in online rapportages in ons dashboard, ImpulZ. De grafische weergave van de data biedt een duidelijk overzicht van de resultaten. Daarnaast worden de antwoorden op open vragen geanonimiseerd gepresenteerd. Stichting Humanitas kan de resultaten eenvoudig analyseren met behulp van filters, bijvoorbeeld door locaties te selecteren met minimaal 10 reacties. De rapportages kunnen ook gemakkelijk worden geëxporteerd naar PDF, zodat de resultaten eenvoudig gedeeld kunnen worden met verschillende betrokkenen. Bovendien is een managementrapportage opgesteld, met daarin een verantwoording van het onderzoek, de belangrijkste resultaten, conclusies en aanbevelingen.

Meer weten?

Wilt u meer weten over een cliëntervaringsonderzoek huishoudelijke hulp en onze aanpak of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met onze collega Imme van der Velde en laat u overtuigen van onze meerwaarde!

U kunt ons ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050 82 00 461 (locatie Groningen) of 030 20 74 269 (locatie Utrecht).

Voorbeeldcases

Hieronder vindt u nog meer voorbeeldprojecten.

Zijn onze onderzoeksoplossingen iets voor u?

Sluiten