Cliëntervaringsonderzoek Wmo 2025
De gemeente Purmerend hecht veel waarde aan de ervaringen van inwoners die gebruikmaken van ondersteuning vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Daarom heeft de gemeente ZorgfocuZ gevraagd om in 2025 het jaarlijkse cliëntervaringsonderzoek (CEO) uit te voeren.
Opzet cliëntervaringsonderzoek Wmo
Voor het onderzoek is gekozen voor een kwalitatieve aanpak. Onderzoekers van ZorgfocuZ hebben cliënten thuis bezocht om verdiepende interviews af te nemen. De interviewleidraad is op voorhand samen met de gemeente opgesteld. Tijdens de gesprekken vertelden cliënten over hun ervaringen met het aanvragen en ontvangen van ondersteuning, het contact met de gemeente en zorgverleners, de geboden oplossingen en het effect daarvan op hun dagelijkse leven. De gesprekken zijn anoniem en zorgvuldig verwerkt, zodat privacy van deelnemers volledig is gewaarborgd.
Inzicht in ervaringen en verbeterpunten
De uitkomsten van de gesprekken zijn thematisch geanalyseerd en samengevat in een overzichtelijke rapportage. Hierdoor heeft de gemeente Purmerend concreet inzicht gekregen in de ervaringen van haar inwoners en mogelijke verbeterpunten in het Wmo-proces. De resultaten bieden handvatten om de ondersteuning nog beter aan te laten sluiten op de behoeften van cliënten en voldoet zo aan haar wettelijke verplichting om jaarlijks een cliëntervaringsonderzoek uit te voeren.
Meer weten?
Wilt u meer weten over een cliëntervaringsonderzoek, onze aanpak of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem gerust contact op met onze collega Imme van der Velde en laat u overtuigen van onze meerwaarde!
U kunt ons onderzoeksbureau ook bereiken via ons contactformulier of u kunt ons bellen op 050 82 00 461 (locatie Groningen) of 030 20 74 269 (locatie Utrecht).Meer weten?
Meer voorbeelden
Hieronder vindt u nog meer voorbeeldprojecten.

Verzamelen waarderingen met enquête zuil

Onderzoek Wmo en Jeugd

Klanttevredenheidsonderzoek Wmo hulpmiddelen
