ZorgfocuZ is het grootste onderzoeksbureau van Nederland in de zorg- en welzijnssector, en ook voor CliniClowns voert ZorgfocuZ marktonderzoeken uit. Vanuit deze gewaardeerde samenwerkingsrelatie heeft het onderzoeksbureau uit Utrecht en Groningen het initiatief genomen om met de onderzoeken die zij uitvoeren geld in te zamelen voor bedtijdbezoeken van CliniClowns.
Een bedrag per ingevulde vragenlijst
ZorgfocuZ voert verschillende vormen van vragenlijstonderzoek uit voor zorgorganisaties, zoals marktonderzoek en medewerkersonderzoek. Bij dat soort onderzoeken is het voor het onderzoeksbureau belangrijk om een zo hoog mogelijke respons op de onderzoeken te halen. Want hoe meer respondenten, hoe betrouwbaarder de onderzoeksresultaten.
“Om een goede respons te optimaliseren, passen we altijd verschillende maatregelen toe. Een van die maatregelen is het werken met incentives, waarbij de respondent dus als bedankje iets terugkrijgt voor deelname aan het onderzoek. Onlangs hebben we respondenten bedankt door per respondent een bedrag in de pot te doen voor CliniClowns. Samen spaarden we op die manier 20 bezoeken bij elkaar, maar we hopen in de komende jaren nog veel meer bezoeken te kunnen doneren.”
Robbert Klein Koerkamp, projectleider bij ZorgfocuZ
Bedtijdbezoeken van CliniClowns
Een zorgeloos moment met CliniClowns maakt dat zieke kinderen even vergeten dat ze ziek zijn, en dat mensen met dementie of een beperking zich gezien en begrepen voelen. Dat maakt écht een wereld van verschil: het haalt de positieve kracht in henzelf naar boven. En dat heeft een blijvend effect.
Met creativiteit, improvisatiespel en humor zorgen CliniClowns dat kinderen en mensen met dementie zich emotioneel sterker voelen. Ze zijn bijvoorbeeld op de prikpoli om stress en angst weg te nemen, of spelen met iemand om samen vast te oefenen voor een spannende operatie. CliniClowns spelen bij mensen met dementie om eenzame gevoelens weg te nemen, of werken samen met artsen op de downpoli, waar ze spelen met kinderen om te zorgen dat de arts meer ruimte heeft voor zijn werk. En natuurlijk zijn zeer ook soms om uit een saaie situatie te ontsnappen en de fantasiewereld in te duiken. Voor wie of waar ze ook spelen, door écht contact te maken zorgen CliniClowns dat iemand zich weer even zichzelf voelt, in plaats van patiënt.
“Het streven is om zoveel mogelijk kinderen en mensen met dementie een bezoek te kunnen brengen. Initiatieven zoals deze van ZorgfocuZ vinden we erg waardevol. Naast de extra aandacht zijn we erg blij met deze eerste donatie! Erg leuk als mensen via de onderzoeken van ZorgfocuZ hun steentje willen gaan bijdragen.“
Wilma de Groot, relatiebeheerder bij CliniClowns
Doet u mee?
Organisaties die door ZorgfocuZ hun cliëntervaringsonderzoek, medewerkersonderzoek of marktonderzoek laten uitvoeren, kunnen er voor kiezen om CliniClowns met hun onderzoek te steunen. Vraag uw contactpersoon van het onderzoeksbureau naar de manier waarop dat kan!